DPV 1 cursus & Tech 1 trip
Matthias Trappeniers
Het idee om een DPV1 en Tech-trip te organiseren ontstond op een grijze winterdag in februari toen een postje van Bruno Borelli op DIRX verscheen met het bericht dat hij 3 Gavin Short Body’s te koop had staan. Indien gewenst kon het team ook een DPV1 workshop er bij volgen…hmm…dat leek ons (Ineke, Jonas en Matthias) wel wat en onze DPV1/Tech-trip stond al snel op poten: eerst een dagje T1 duiken, dan 3 dagen workshop en vervolgens nog 2 dagen T1 duiken met scooter op o.a. het wrak de Milford Haven.
Zaterdag 27 maart ‘s morgens om 6uur Jonas opgepikt en vervolgens een 12 uur durende rit met onze duikbus naar Portofino. ’s Avonds rond 19u waren we daar en we hadden met Bruno afgesproken aan het duikcentrum om al ons duikmateriaal af te zetten. Vervolgens ingecheckt in hotel Minerva (een aanrader trouwens, op 200m wandelen van Bruno’s duikcentrum) en nog vlug iets gaan eten na de vermoeiende rit.
De volgende morgen was het zover, prachtige zon, geen wind, dat beloofde een mooie duikdag te worden. Eerste duik stond gepland op de UJ2216, een prachtig wrak op average 51m met nog verschillende intacte machinegeweren. Met 25 min. geplande bodemtijd een mooie opwarmer voor deze week. Helaas na 2 pogingen om af te dalen langs de shotline er moeten uitkomen: teveel stroming en zeer slecht zicht…Dan maar onmiddellijk terug gevaren richting Santa Margheritta en ondertussen een nieuw plan gemaakt voor het wrak de Genova. Dit wrak ligt in de baai van Santa Margheritta op een 60-tal meter diepte en het bovendek rond de 52meter, opnieuw 25min bodemtijd gepland en deze keer hadden we meer geluk: zo goed als geen stroming en matig (meter of 8) zicht. Het was een schitterende duik en na een klein half uurtje moesten we helaas weer aan de opstijging beginnen. Gezien de slechte condities besloten we het voor vandaag maar hierbij te laten, en we brachten ons materiaal al in gereedheid om de volgende morgen met de workshop te kunnen beginnen.
In tegenstelling tot een ‘echte’ GUE-cursus verloopt een workshop veel relaxeder, zeker omdat DPV1 een recreatieve workshop is en we alledrie T1-duikers zijn. De oefeningen en skills die op het programma stonden leken ons dan ook niet echt een grote uitdaging, maar toch heeft Bruno ons gedurende die 3 dagen makkelijk kunnen bezig houden. :-)
Na wat uitleg over duikplanning, opbouw van de scooter, failures, team positioning en dergelijke gingen we in het water voor onze eerste duik: de basisvaardigheden werden doorlopen en al snel lagen we anderhalf uur in het water. Oefeningen die aan bod kwamen waren o.a. flow- en manometercheck on the fly, verschillende soorten turns maken, towen van een scooter, valvedrill stationair, S-drills, runaway scooter, speed matching… Super plezant zo’n scooter, dat smaakte naar meer!
De volgende twee dagen hebben we ons bezig gehouden met lijnen leggen, OOG-scenario’s, stijgingen, towing a diver/scooter, team positioning verbeteren,…en opnieuw werden het lange duiken van meer dan 2 uur, hoe langer hoe beter als het van ons afhing. :-)
Spijtig dat een D12 na een tijd ook leeg geraakt…
Ondertussen was het weer al wat omgeslagen en ons plan om donderdag op de Milford Haven te duiken viel helaas in het water. De enige optie die dag was in de baai nog wat skills oefenen met de scooter…zogezegd zo gedaan en uiteindelijk bleek het nog een superduikje te worden waarin Bruno ons zoveel mogelijk van het onderwaterleven liet zien. Toch leuk om in zo’n omgeving je oefenduiken te kunnen doen!
De volgende dag zagen de voorspellingen er goed uit, en we besloten 2 duiken te plannen op de Milford Haven met de scooter. De flessen werden gevuld en de volgende morgen om 9uur waren we op weg voor een uurtje varen met Bruno’s boot richting de Haven. Windstil, geen golven, perfecte condities met andere woorden. Enkel het zicht was niet zo super (metertje of 8), maar dat kon de pret niet bederven.
Eerste duik hebben we in 2 teams gedoken: Jonas en Nicco voorop, ik en Ineke volgden als tweede team en bedoeling was dat Nicco ons ging gidsen op het achterste gedeelte van het wrak om uiteindelijk te eindigen op ‘the casttle’. Het wrak ligt op 80m diepte, en het bovendek ligt ietwat schuin tussen de 48m en 54m. Het is een olietanker die in 1991 volledig is uitgebrand en dat is ook duidelijk te zien onderwater aan de vele gesmolten metalen constructies. Het is ongeveer 335m lang en 50m breed, perfect wrak dus om te exploreren met de scooters! De gigantische stuurhut eindigt uiteindelijk rond de 36m (ideaal om vanaf daar aan de deepstops te beginnen).
Eerste duik planden we 25min BT op AVG 51m en na een prachtige scootertoer en een paar mooie swim-throughs door de stuurhut gingen de duimen de hoogte in…weer veel te snel. :-( Helaas eens op 9m aangekomen zaten we midden in een kwallenbos, en die beestjes bleken nog lichtjes agressief te zijn ook! En daar hingen we dan, midden in de kwallen, met nog 20 minuutjes deco te gaan…
Na de eerste duik planden we 3 uur opp. interval en hadden we tijd om aan te meren in de haven (slechts 5 minuutjes varen van het wrak) en een broodje te gaan eten. Tweede duik ging Bruno ons gidsen en planden we het volledige bovendek, de boeg en uiteindelijk terug de stuurhut te bezoeken.
Opnieuw 25 min BT op AVG 51m (dat levert voor een tweede duik al snel 45min DT op) en al snel werd me duidelijk dat het zicht stelselmatig verbeterde naarmate we de boeg van het wrak bereikten. Een prachtig zicht om je teamleden in formatie voor je uit te zien scooteren over dat gigantische dek, hier doen we het voor!
De deco ging vlot en de kwallen werden vakkundig vermalen tot americain préparé, waar zo’n gavin toch niet goed voor is. :-)
Gezien we donderdag geen T1-duiken hadden kunnen doen besloten we om zaterdagmorgen voor ons vertrek er nog eentje te doen om het af te leren. Dit keer geen wrak maar een prachtige penicle in het marine park van Portofino. Opnieuw 18/45 en EAN50 en de scooters werden opnieuw meegenomen.
Een andere soort duik, vooral omdat je multilevel kan duiken en dus veel langer kan genieten van het rif. We planden een average van 45m, max diepte van 50m en een bodemtijd van 30 minuutjes. Op diepte bevond zich een prachtig woud van zachte rode koralen, echt ongelofelijk om door zo’n canyon te scooteren. Ook heel veel verschillende soorten naaktslakken en veel harde koralen kwamen we tegen tijdens onze tussenstops. Ons gasverbruik zat weer lekker laag (nog een voordeel van een scooter) en we konden ons uiteindelijk 40minuten bodemtijd veroorloven. Ook tijdens de deco konden we van het prachtige rif genieten en tijdens de deco op 6m werd uiteindelijk nog even de evalutatie van de DPV workshop (op aandringen van Jonas) afgehandeld in de wetnotes en het zat er alweer op!
Tijd om de duikbus in te laden en de scooters mochten er nu ook bij! Het was uiteindelijk een leuke workshop, veel zaken bijgeleerd, nuttige tips gekregen, en een aantal prachtige T1-duiken gedaan. Zeker een aanrader als je eens niet weet wat gedaan! :-)